Terénní pracovníci vyzývají: Pomozme lidem bez domova přečkat zimu

  • 06. 02. 2019
Terénní pracovníci vyzývají: Pomozme lidem bez domova přečkat zimu

Praha, 5. 2. 2019 – V Česku může žít až 70 tisíc lidí bez domova, z toho 10 % jen v hlavním městě. Přesné statistiky ovšem neexistují. Zimní mrazy jsou především pro lidi na ulici kritické. Úmrtnost se podle odhadů terénních pracovníků pohybuje kolem 1 až 2 %. Česká asociace streetwork proto spouští novou kampaň, která mapuje možnosti pomoci lidem bez přístřeší.

“Když vidíte bezdomovce, chcete jim často pomoci, zvlášť teď v zimě. Ale jak? Zjistili jsme, že využít dobrou energii, která v lidech je, není vlastně vůbec jednoduché,” vysvětluje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork.

Většina existujících projektů se věnuje přímo lidem bez domova nebo zkoumají dlouhodobé jevy, které by pomohly změnit jejich osud. “Díky bohu za ně! Naše ambice však byla jiná. Chtěli jsme na jedno místo soustředit tipy, jak lidem bez domova může pomoci doslova každý, teď hned, bez meškání, hledání a zbytečných překážek,” říká Zikmundová.

Česká asociace streetwork proto na adrese www.pracenaulici.cz vytvořila manifest účinné pomoci ve formě třinácti bodů, který bude ve spolupráci s dalšími organizacemi doplňovat odkazy na konkrétní aktivity. “Pomoci mohou nejen jednotlivci, ale samozřejmě i firmy, úřady nebo nejrůznější spolky,” komentuje Zikmundová. “A nejde jen o peníze nebo jiné dary, svůj význam má i prosté projevení zájmu nebo snížení napětí, které vůči lidem bez domova ve společnosti bohužel mnohdy je.”

Opomíjená je možnost využití profesních schopností. “Lidem bez domova často schází zdravotní péče nebo právní služby. V zahraniční je tento typ občanské angažovanosti jednotlivých profesí běžný, u nás je spíše ojedinělý. Může jít i o netradiční marketingový nástroj. V Česku tak už například jeden řetězec restaurací nabízí, že lidem bez domova můžete zakoupit oběd,” dodává Zikmundová.

Aktivizační kampaň startuje v únoru 2019. “Manifest účinné pomoci chceme propagovat především online a doufáme, že se k němu přidá co nejvíc organizací,” říká Jan Havlíček, který se na vytvoření kampaně podílel. Manifest také podpoří plakáty na pražských lavičkách a inzerce ve vybraných médiích.
***
Česká asociace streetwork je střešní organizací poskytovatelů nízkoprahových sociálních služeb. Ty jsou snadno dostupné lidem a zcela zdarma. Pracují s dětmi a mládeží, s lidmi bez domova, s uživateli návykových látek a dalšími osobami v nepříznivé sociální situaci. Mimo to ČAS vzdělává a vede mnoho vlastních projektů. Před šesti lety spustila projekt Streetwork online, v rámci něhož vznikl portál jdidoklubu.cz. Práci streetworkera tak asociace přenesla i do online prostředí. ČAS v České republice funguje od roku 1997. Více na www.streetwork.cz.

Kampaň je podpořena z projektu „Nové výzvy pro streetwork“, reg. č. CZ.03.2.63/0.0/0.0/17_071/0007649, který spolufinancuje Evropská unie.