1. Založila jsi o.s. Modré srdce. Co se vám povedlo, z čeho jsi měla největší radost?
Myslím, že už se nám za rok činnosti povedlo dost věcí. Měli jsme charitativní bazar, seminář o problémovém chování dětí s PAS, spoustu schůzek v našem centru. A to taky považuji za největší úspěch, máme krásnou místnost, kterou jsme díky sponzorům dokázali moc hezky vybavit. Mám velkou radost, že k nám nechodí pouze děti s PAS, ale i děti s jinými zdravotními problémy nebo děti zdravé. To je vlastně hlavní cíl našeho sdružení, propojovat svět zdravých a nemocných.
2. Co Tě naopak nepříjemně překvapilo a co by Modré srdce momentálně potřebovalo nejvíc?
Stále mne zaráží a vlastně i mrzí, jak je často velmi těžká domluva s pedagogy, lékaři... Myslím, že právě oni by nám měli s osvětou autismu být více nápomocni a snažit se problematice lidí s PAS více porozumět.
Mým velkým přáním a cílem je, aby naše sdružení mohlo více pomáhat rodičům s péčí o jejich děti, nabídnout co nejkvalitnější služby. Zatím všichni v o.s. pracujeme ve svém volném čase, a tak je to pro nás časově dost náročné. Vím, že je to běh na dlouhou trať. Pevně doufám, že se nám to co nejdřív podaří.
Má dcerka má diagnostikovaný Aspergerův syndrom. Vlastně odmalička byla jiná. Nejprve jsme pozovorali pohybové problémy. Postupem času se přidávaly další a další věci. Špatná komunikace s okolím, špatné zvládání stresových situací, velké úzkosti, agrese, stereotypy v jídle, oblékání, hrách, atd....Těch věcí je opravdu velká spousta. Mohla bych o diagnóze mluvit hodiny a hodiny. Její výchova je opravdu velmi náročná. A upřímně říkám, že bez své rodiny bych to jen stěží zvládla, možná ani nezvládla. Ale zase díky ní a AS jsem poznala spoustu úžasných lidí, dětí, rodičů. A to co je pro mě nejdůležitější a za co jsem nejvíc vděčná? Naučila jsem se velké pokoře a velmi si vážím všech lidí, kteří se starají o děti s hadicapem.
Bohužel musím říct, že informovanost našich pedagogů je stále na velmi nízké úrovni. Velkým problémem jsou a vždy byly finance, na školách chybí osobní asistenti a asistenti pedagoga. V jedné třídě je i přes třicet dětí, což je pro dítě s poruchou autistického spektra velkou psychickou zátěží. Moje dcerka je integrovaná do klasické ZŠ. Máme štěstí, že do školy chodí ráda a prozatím je schopna fungovat bez asistenta. Vděčím za to hlavně třídní učitelce, která je nám hodně nápomocna. Velmi doporučuji rodičům dětí s PAS oznámit např. na třídní schůzce, že vaše dítě má ten a ten problém. Z osobní zkušenosti vím, že rodiče jsou většinou vstřícní a předejdete tak spoustě nedorozumnění. Naše paní učitelka vysvětlila i ostatním dětem co má dcerka za diagnózu, což beru jako pozitivní pro obě strany.
Moc si vážím všech pedagogů, kteří se dál vzdělávají a jsou vstřícní novým poznatkům. Dost často také stačí dobrá komunikace s rodinou a vše jde daleko klidněji pro obě strany a hlavně pro dítě. A rodičům? Já to neberu jako vzkaz, ale jako projev velkého obdivu všem a nejen rodičům,ale každému kdo se stará o dítě s PAS. Výchova je někdy opravdu boj o přežití. Smekám před každým, kdo to zvládá. A nakonec bych přeci jen jeden vzkaz měla, spíš prosbu. Již několikrát mi rodiče řekli, že víc než se svým dítětem bojují s nepochopením okolí. S kritikou a odsuzováním. Chápu, že je často nadlidským úkolem vydžet chování našich dětí i já s tím po letech bojuji. Nikdo z nás si, ale dobrovolně nevybral, aby se nám narodilo dítě s autismem. A tak prosíme jen o trochu tolerance a pochopení. Věřte, že je to opravdu náročné. Ale my své děti milujeme, i když jsou odlišné.
Děkujeme za rozhovor.