Benefiční módní přehlídka "Pro a se Smíšky" byla jedním z našich prvních krůčků, jak podpořit vznik další Integrační školičky Smíšek pro sociálně znevýhodněné předškolní děti. Přes nepřízeň počasí, která předcházela, se přehlídka dle ohlasu zúčastněných vydařila. Na pódiu nás podpořily známé tváře: Marcela Březinová, Valérie Zawadská, Richard Tesařík, Jana Černochová, Lenka Kohoutová, Tomáš Portlík, finalistka superstar Veronika Stýblová, Pavlína Matiová, Jitka Smutná, Honza Musil, Richard Pachman, David Matásek, Aleš Brichta, a samozřejmě naše děti. Všichni zúčastnění si to velmi užívali. Nejen na pódiu bylo veselo, hrálo se, zpívalo, tančilo, i počasí si to rozmyslelo a vykouklo na nás sluníčko. Díky firmám Ever- Pretty a Skibi Kids a jejich krásným modelům se nejen děti, ale i naši hosté, přenesli do rolí modelek a modelů. Všem jim to velice slušelo. Ovšem ani rodiče a děti pod pódiem nepřišli zkrátka, program byl pestrý a nechyběl ani stánek s výrobky dětí. Všude zněl smích a vládla dobrá nálada a to je největší odměna pro nás všechny. Vážíme si podpory všech zúčastněných a přesto, že slova díků zazněla několikrát, děkujeme všem za podporu Smíšku a jeho činnosti. Pokud půjdou práce podle plánu tak Integrační školička na Vinohradech bude otevřena se zahájením školního roku.
Akce byla uspořádána na podporu nové integrační školky. Pro koho je určena a jak je možné její vznik podpořit?
Integrační školička Smíšek je určena především předškolním dětem 3-6let ze znevýhodněného prostředí. Jedná se o děti, které bohužel nemají možnost navštěvovat běžné školky - děti z azylových domů, děti matek abstinujících po drogové závislosti, děti matek v tíživé sociální situaci - bohužel mnoho těchto dětí má i zkušenosti s odebráním od rodičů. Tyto děti potřebují pomoc, kterou jim mnohdy rodina nedokáže poskytnout a tuto pomoc se snaží poskytnout právě Integrační školička Smíšek. Děti si bohužel nemohou vybrat rodinu, do které se narodí a každé dítě si zaslouží krásné dětství.
V současné době je školička na Vinohradech ve fázi přestavby. Je nutno předělat sociální zařízení, kuchyňku, osvětlení, vymalovat a spousty drobných úprav. Mnoho prací si děláme svépomocí a za podpory přátel a dobrovolníků. Odborné práce jako je instalatér, elektrikář, obkladač, atd. však musíme přenechat odborníkům a výběr není vždy jednoduchý. Velkou pomocí by nám byli dobrovolníci právě z řad těchto odborníků a firem touto činností se zabývající. Věříme, že vše v termínu stihneme a v září naše školička na Vinohradech uvítá první malé předškoláky.
Školku na Praze 9 provozujete už rok a nutno konstatovat, že dětem pobyt u vás prospívá. Výrazný pokrok radostně pozorují i rodiče. Prozraďte nám, co se vám společnými silami podařilo u dětí změnit.
Bohužel mnoho dětí přichází do školičky velmi opožděno ve vývoji a není to vždy vina maminek. Ano, někdy je to nezájem rodičů se dítěti věnovat, ale v hodně případech se jedná o nevědomost a neznalost mladých matek. Pokud matka sama nezažije funkční rodinu, kde se vařilo, uklízelo, rodiče si s dětmi četli, učili je, nedokáže to svému dítěti předat dál. A od toho jsou tady naše tety (vychovatelky a speciální pedagog), aby nejen pracovaly s dítětem ve školičce a pomohly mu dohnat hendikep, ale aby ukázaly mamince, jak s dítětem pracovat dále doma. Nejen že se prohlubuje vztah matky s dítětem, ale matka se zároveň učí, jak s dítětem pracovat i nadále až nastoupí do ZŠ.
Můžeme například zmínit příběh chlapce, který při nástupu v září 2012 nemluvil, nezapojoval se do kolektivu, vyhledával si svůj kout a při sebemenší nelibosti se sebepoškozoval. O pastelky či jiné výtvarné potřeby nejevil žádný zájem. Dnes, po 10 měsících, chlapec komunikuje s tetami, zapojuje se do denních aktivit a her s dětmi. Maluje a zapojuje se i do výtvarných a tvořivých aktivit (i když na krátký čas 5-10 min) a k sebepoškozování již dochází ve výjimečných případech. Stále nemluví, používá pouze 3-4 jednoslabičná slova. V současné době čekáme na další vyšetření odborníků vzhledem k podezření na vážnější diagnózu, než je opožděný vývoj.
Tříletá slečna nastoupila v listopadu. Po zkušenosti s odebráním si přinesla nedůvěru k dospělým a komunikovala velmi omezeně a v některých případech se odmítala jakkoli zapojovat do aktivit školičky. Pobyt mimo školičku bez matky byl nepřekonatelný problém. Postupnou prací s velkou dávkou trpělivosti byl tento blok překlenut. Dnes se dívenka zapojuje do všech běžných aktivit, včetně pobytové akce bez přítomnosti matky. Zdárně absolvovala i pobyt u moře s tetou bez maminky. Díky této důvěře je možno dále s dívenkou pracovat na jejím rozvoji. Takto viditelné pokroky je možno vysledovat u více dětí.
Je skvělé, že máte takové viditelné úspěchy a je skvělé, že se vaše aktivita rozšíří. Držíme palce, aby se našlo hodně lidí, kteří Vám pomohou nový projekt zrealizovat.