Záleží na osobnosti FR a na nastavení organizace. Já ráda pracuji samostatně, ale současně vnímám, že alespoň rámcové vedení potřebuji a hlavně důležitá je komunikace. FR musí vědět, co organizace potřebuje, musí komunikovat s kolegy, aby výsledky jeho práce byly smysluplné.
Důležité je mít dostatečné kompetence a přiměřeně volnou ruku, ale taky podporu týmu. Kolegové se mohou i aktivně zapojit, nosit nápady a zajímavé kontakty. Pokud se podaří nějaký z nápadů kolegů realizovat, je důležité ocenit to, klidně i veřejně. Je to skvělá motivace a jednoduše to udělá radost. Důležité je nápady vyslechnout a promyslet, nemyslet si, že FR ví všechno nejlíp. Nezbytná je spolupráce s vedením a sladit představy o pracovních postupech a cílech FR. Opačný přístup může pracovníkovi dost znepříjemnit práci a může vést k vyhoření.
Bez dobrého zázemí, důvěry, podpory. Bez dobrého PR organizace, ať je co „prodávat“. Bez dostatku nápadů a odpočinku. Taky asi bez psychické odolnosti, zdravé sebedůvěry a vědomí, že práce, kterou dělá má smysl a to i ve chvílích, kdy je víc negativních výsledků. Hodí se kvalitní technické pomůcky (databáze, programy, mobil) nebo vyjadřovací schopnosti. Celkový optimismus taky práci ulehčí.
Je potřeba zkoušet nové věci, nové postupy, bavit se o tom, nezůstávat ve starých kolejích, ale ty fungující kombinovat s novými a ty staré vytřídit. Je dobré, když potenciální dárci vidí nějaký vývoj v chování a postoji neziskovek. Doporučuji pracovní skupinu (může mít klidně jen dva členy) a sem tam nějaký meeting, briefing, brainstorming,… pomáhá to, víc hlav víc ví.
Konkrétní návod může být ochota a vstřícnost vůči komukoliv, s kým za organizaci jednáte, nikdy nevíte, z koho se vyloupne sponzor. Být aktivní, nečekat aktivitu z venku. To by se mi líbilo, kdybych byla v pozici dárce a rozhodovala se, koho podpořím. Taky je dobré snažit se odlišit se od ostatních.
Nevím, jestli je to dost konkrétní tip...
V dalším dílu nám Pavla odpoví na následující otázky:
Co považujete za nejúčinnější postup, máte nějaký návod pro začátečníky?
Sociální podnikání, je to nutnost?
Dají se pro FR využít nová média, vyplatí se volat, psát, chodit na schůzky?
Je důležité dbát na to, jak fundraiser vypadá, mluví, co o organizaci ví a jestli to umí prodat?