Navazujeme na článek z 24. dubna a přinášíme pokračování. První díl najdete zde: www.budupomahat.cz/clanky/neco-malo-o-fundraisingu
Není pozice FR jen zbytečné vyhazování peněz?
Jak kdy. Záleží na tom, co od FR pracovníka organizace potřebuje, požaduje a co je ochotná do něj investovat. Minimálně plat takový pracovník potřebuje, což rozhodně není málo.
Má-li vedení jasnou představu a strategii a je-li ochotno s FR pracovníkem spolupracovat, může to fungovat. Pokud ale nemá zadání a „plácá“ se v tom sám, je pravděpodobné, že jeho práce nebude efektivní a nebude ho ani bavit.
Je dobré si předem rozmyslet, jestli FR pracovníka v organizaci chcete nebo jestli se fundraisingu ujmou jiní pracovníci – vedení, členové správní rady. Pokud ho přijmete, dejte mu šanci, nevnímejte ho od začátku, jako zbytečnou investici.
Jak se cítí FR v dnešní společnosti?
Dnes všichni zmiňují finanční krizi. Já v žádném případě nechci bagatelizovat finanční potíže živnostníků a podnikatelů, situace opravdu není lehká, ale přesto si myslím, že peníze jsou. Stačí se podívat, kolik lidí denně navštěvuje hypermarkety a jak plýtváme nejrůznějšími surovinami (jídlem, benzínem, vodou…). Říkám to proto, že řada potenciálních dárců s tímto argumentem často operuje, někdy z toho cítím výmluvu. Je to ale na každém, když peníze dát chce, dá. Když ne, nemůžu mu to mít zazlé.
U mě je to individuální, záleží na mnoha okolnostech, třeba i na tom, jak se daný den cítím. Důležité ale je mít propracovanou strategii a PR. O tom byla řeč minule. Když se necítím alespoň trochu jako partner, který může do „obchodu“ něco přinést, velmi nerada o peníze žádám.
Jaké vlastnosti musí FR mít?
Psychickou odolnost, vytrvalost, komunikační dovednosti, schopnost kreativního myšlení. Musí věřit projektu, na který shání prostředky, měl by to být spíš pozitivně naladěný typ. Zbytek získá praxí.
Nebo musí mít spoustu známých a kontaktů a nebát se vrátit oknem, když ho vyhodí dveřmi. Na to musí být povaha.
V dalších dílech nám Pavla odpoví na následující otázky:
Je schopný pracovat samostatně nebo je nutná spolupráce dalších kolegů?
Máte nějaký konkrétní tip, jak získat v rámci FR potřebné peníze?
Co považujete za nejúčinnější postup, máte nějaký návod pro začátečníky?
Sociální podnikání, je to nutnost?
Dají se pro FR využít nová média, vyplatí se volat, psát, chodit na schůzky?
Je důležité dbát na to, jak fundraiser vypadá, mluví, co o organizaci ví a jestli to umí prodat?