Něco málo o fundraisingu

  • 24. 04. 2014
Něco málo o fundraisingu
Pavla Hokszová je moderátorka a ve volném čase fundraiserka. Sociální oblasti se věnuje od roku 2002. S jejím hlasem se setkáte v některých reportážích BuduPomahat.cz a svou zkušenost, názory a tipy na fundraising vám nabídne v krátkých rozhovorech každých čtrnáct dní zde.

Pavla Hokszová (1984) je moderátorka a ve volném čase fundraiserka. Sociální oblasti se s různou intenzitou věnuje od roku 2002. Vystudovala Sociální práci a Pedagogiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. Prošla několika brněnskými neziskovkami, kde se věnovala a věnuje sociální práci, PR a fundraisingu. Mimo práci dobrovolně pomáhá v projektech, kterým důvěřuje.

Od roku 2009 pracuje jako moderátorka regionálních brněnských rádií. S jejím hlasem se setkáte v některých reportážích na stránkách BuduPomahat.cz a svou zkušenost, názory a tipy na fundraising vám nabídne v krátkých rozhovorech každých čtrnáct dní zde.

Proč by se neziskovka měla věnovat fundraisingu?
Snahou asi každé neziskovky je, mít více peněz. Ne, více než potřebuje, ale dostatek, aby mohla poskytovat kvalitní služby. Nejlepší příjmy jsou takové, které se dají použít libovolným způsobem, ať už na platy, provoz nebo vybavení bez nutnosti přiřazovat každou korunu správné kolonce správného projektu. Evropské i tuzemské dotace nejsou nevyčerpatelné, nelze se na ně stoprocentně spolehnout, proto je víc než vhodné mít více zdrojů příjmů.

Je fundraising pouze o penězích?
Vůbec ne. FR je celková komunikace neziskovky s okolím, získání peněz je hlavním cílem. Dalším je propagace organizace, dobré jméno a dobré vztahy. To znamená, že propagace je nedílnou součástí fundraisingu, mám pocit, že se na to často zapomíná. Fundraising bez dobré propagace organizace nefunguje.
Navíc prostřednictvím fundraisingu může neziskovka získat skvělé věcné dary, služby a jinou přidanou hodnotu. A zapojit se mohou všichni zaměstnanci, někteří jen drobně, jiní víc. Záleží na pozici a chuti každého.

Je nutný nějaký koncept nebo strategie?
Je vhodný. Pokud se vám v organizaci nemá střídat fundraiser každý rok z důvodu vyhoření a frustrace, je strategie možnost, jak tomu předejít. Záleží ale ještě na dalších věcech.
Každý člověk je jiný, každému fundraiserovi vyhovuje jiný způsob práce. Každý, který funguje, je správný. Pro mě je strategie důležitá. Potřebuji vědět, kolik peněz na jakou práci je potřeba, jaké služby nebo věcné dary využijeme. Jsem ráda, když mají jednotlivé aktivity vývoj, nejsou to jen dílčí pokusy, jestli z toho něco bude nebo ne, ale řekněme malé projekty, které žijí a vyvíjí se dlouhodobě. Když jedna akce nevyjde, není nutné věnovat stejnou energii nové práci, vyčerpat se a zůstat bez výsledku. Podruhé se udělá lépe a vyjde. K tomu strategii potřebuji. A taky podporu vedení a kolegů.

 

V dalších dílech nám Pavla odpoví na následující otázky:


Není pozice FR jen zbytečné vyhazování peněz?

Jak se cítí FR v dnešní společnosti?

Jaké vlastnosti musí FR mít?

Je schopný pracovat samostatně nebo je nutná spolupráce dalších kolegů?

Bez čeho se FR neobejde?

Máte nějaký konkrétní tip, jak získat v rámci FR potřebné peníze?

Co považujete za nejúčinnější postup, máte nějaký návod pro začátečníky?

Sociální podnikání, je to nutnost?

Dají se pro FR využít nová média, vyplatí se volat, psát, chodit na schůzky?

Je důležité dbát na to, jak fundraiser vypadá, mluví, co o organizaci ví a jestli to umí prodat?