Ankowitsch, Christian
Proč Einstein nenosil ponožky
Překlad: Semotamová, Tereza
Autor v této knize zkoumá mechanismy, jimiž se vzájemně ovlivňuje tělo a mozek, mechanismy, které obvykle buď nevnímáme, nebo podceňujeme: Kdo kupříkladu ví, že když nám někdo něco vysvětluje, porozumíme mu lépe, bude-li svou řeč doprovázet příslušnými gesty? Nebo že máme sklon vnímat své bližní pozitivněji, držíme-li v dlaních šálek s teplým nápojem? Christian Ankowitsch čtenářům názorně, chytře a zábavě předvádí, jak okolní svět a způsob vnímání vlastního těla ovlivňují naše myšlení – a přidává praktické tipy, jak tuto souhru co nejlépe využít k vlastnímu prospěchu. Poutavá kniha pro všechny, kteří chtějí pochopit, co se skutečně odehrává, když přemýšlíme, soudíme, hodnotíme a jednáme.
Christian Ankowitsch je rakouský novinář a spisovatel., autor řady populárně-naučných knih.
brož., 240 s., 349 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Na Freuda já nemám čas, doktore, Sexualita a sexuální identita a Krátký výlet po lidském vědomí.
Maturana, Humberto R.; Varela, Francisco J.
Strom poznání
Překlad: Zajac, Štěpán
Jedna z hlavních myšlenek knihy souvisí s pojmy „strukturní determinismus“ a „autopoiesis“: Organismus vnímá pouze takovou realitu, která odpovídá jeho vlastní struktuře, a má tendenci tuto strukturu replikovat, utvářet sebe sama. V tomto smyslu neexistuje nic takového jako informace a vnímání nepředstavuje znázornění objektivně existující reality, ale spíše neustálou tvorbu struktury organismu. Poznání proto nereprezentuje vnější realitu, nýbrž ji konstruuje a při tom na sebe prostředí a organismus navzájem působí – určují se v procesu žití. Druhá základní myšlenka knihy pak spočívá v tom, že popsaný mechanismus se vyskytuje na mnoha úrovních života – od buňky přes mnohobuněčné organismy a společenství až k člověku, který při konstrukci světa užívá jazyk.
Od svého prvního vydání v roce 1987 se kniha stala jedním ze základních děl konstruktivismu a systemické teorie a její myšlenky našly široké uplatnění zejména v sociálních vědách včetně pomáhajících profesí.
Humberto R. Maturana, Ph.D. (nar. 1928), je biolog. Vyučoval na Chilské univerzitě.
Francisco J. Varela, Ph.D. (1946–2001), byl profesorem kognitivní vědy a epistemologie na École Polytechnique a Neurovědeckém institutu v Paříži.
brož., 240 s., 375 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Utrpení z nesmyslnosti života, Životní cyklus rozšířený a dokončený a Způsob bytí.
Šišková, Tatjana (ed.)
Průvodce rodinnou mediací
Kniha, která je praktickým úvodem do problematiky rodinné mediace, předkládá zkušenost osmi českých a slovenských mediátorů.
V rodinné mediaci nejde jen o rozvody a úpravu péče k dětem, ale i o vztahy mezi sourozenci nebo partnery, o problematiku dědictví, o témata spojená s domácím násilím a o další spory. Téma je ukázáno na velké řadě kazuistik. Pozornost je věnována jednotlivým fázím, postupům a technikám mediace: např. technice přeformulování stížnosti na potřebu nebo hledání způsobu, jak definovat předmět jednání a zajistit vzájemné porozumění.
Jedna z kapitol přináší informace o právním rámci rodinné mediace. Nový občanský zákoník zavedl řadu změn a mediaci pokládá za alternativu rodinných soudních sporů. Popsána je také efektivní spolupráce mediátora s oddělením sociálně-právní ochrany dětí.
V knize je věnována pozornost i etice v mediaci, jež nebyla v českých nebo slovenských publikacích doposud systematicky zpracována. Publikace tak přináší poznatky o různých těžkostech či dilematech, které může mediátor prožívat.
Editorka PhDr. Tatjana Šišková pracuje jako mediátorka, lektorka a zkušební komisařka při Ministerstvu spravedlnosti ČR, je čestnou předsedkyní Asociace mediátorů České republiky (AMČR) a autorkou knihy Facilitativní mediace. Kromě PhDr. Jany Pružinské, PhD., která je mediátorkou a vysokoškolskou učitelkou na Slovensku, a Mgr. Evy Zakouřilové, jež pracuje jako sociální pracovnice, o mediaci přednáší a prakticky ji realizuje v Olomouci, další autorky Mgr. Elena Mešková, Bc. Jitka Řezaninová, Helena Stöhrová a Mgr. Dana Vrabcová působí v AMČR jako lektorky a mediátorky a také jako zkušební komisařky. Mgr. František Valeš s AMČR spolupracuje jako právník.
brož., 256 s., 479 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Facilitativní mediace, Speciální techniky sociální terapie rodin a Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny.
Lechta, Viktor (ed.)
Inkluzivní pedagogika
Překlad: Hubáčková, Tereza
Autor úspěšných Základů inkluzivní pedagogiky z roku 2010 se rozhodl po letech, kdy došlo na poli inkluze k mnoha zásadním změnám, k přepracování a rozšíření klíčových kapitol knihy, aby lépe odpovídala současnému stavu a problémům. Zásadně byly modifikovány kapitoly týkající se vymezení inkluzivní pedagogiky, jejího paradigmatu, kapitoly o inkluzivní didaktice a realizaci inkluze mimo vyučování. Přidány jsou kapitoly o specifikách inkluze dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zohledněny jsou nové výsledky výzkumů a pozitivní i negativní zkušenosti v daných oblastech, reflexe legislativních změn za poslední roky a doplněna je i recentní literatura. Rozšířen byl také autorský tým o přední znalce problematiky z Čech, Slovenska i Polska.
Prof. PhDr. Viktor Lechta, Ph.D., je přední slovenský logoped, bývalý vedoucí katedry logopedie Pedagogické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě. V Portále vyšla řada jeho odborných knihy, např. Symptomatické poruchy řeči u dětí, Koktavost, Základy inkluzivní pedagogiky či Diagnostika narušené komunikační schopnosti.
váz., 464 s., 715 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ, Dítě s postižením zraku a Slovník speciální pedagogiky.
Cingrošová, Klára; Dvořáková, Klára
Vlastivědná knížka pro vzpomínání a procvičování paměti
Praktická interaktivní kniha pro seniory navazuje na oblíbenou Knížku pro vzpomínání a procvičování paměti, kterou vydal Portál v roce 2014. Propojuje tvořivou práci se vzpomínkami s trénováním paměti a zábavným způsobem odráží důležité události z historie našich krajů, slavné rodáky a občany, zeměpis, tradice a zvyky. Správné odpovědi jsou vždy zařazené na konec tématu. Knihu ocení profesionálové ve zdravotnických a sociálních zařízeních a službách, rodinní pečovatelé, příbuzní, přátelé, dobrovolníci, ale i sami senioři, dlouhodobě nemocní či lidé s handicapem.
Klára Cingrošová je v současné době na rodičovské dovolené, působila jako vedoucí denního stacionáře v Domově Sue Ryder. Má dlouhodobou zkušenost s aktivizací seniorů, absolvovala množství kurzů a výcviků zaměřených na práci se seniory.
Klára Dvořáková vystudovala VŠ v oblasti psychologie, pedagogické psychologie a sociální práce, působí v Hospici Dobrého Pastýře v Čerčanech.
brož., 192 s., 299 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Knížka pro vzpomínání a procvičování paměti.