Říčan, Pavel; Janošová, Pavlína
Spirituální výchova v rodině
Toto je knížka pro rodiče, kteří chtějí pro své děti něco víc. Víc než aby byly zdravé, úspěšné a šťastně si užívaly všeho, co nabízí naše doba. Pro rodiče, kteří nechtějí, aby děti byly pouhými konzumenty této hojnosti, ale chtějí, aby hledaly smysl svého života v opravdových, upřímných a citově bohatých lidských vztazích, kteří chtějí děti soucitné, připravené pomáhat druhým, hledače pravdy o světě, ve kterém budou žít, i pravdy o sobě, o vlastním nitru, o osobním poslání, které na ně čeká. Děti, které budou mít pro co žít. Toto a ještě o dost víc znamená spiritualita. Spirituální výchova nepředstavuje nějakou zvláštní rodičovskou aktivitu. Jde o celé rodinné soužití, sváteční, i to nejvšednější. Smyslem této knížky není poskytnout kompletní návod, tím méně nějaký „jedině správný a závazný“ návod. Jejím hlavním cílem je pomoct čtenáři vidět spirituální smysl toho, co se v rodině děje, a to v detailech a situacích, které jsou často v rukou vychovávajících.
Prof. Pavel Říčan je známý profesor pedagogické psychologie, odborník v psychologii osobnosti, v klinické psychologii a v psychologii náboženství. Původním vzděláním je teolog. Je mj. autorem knih knihách Cesta životem (Portál 2004) a Psychologie náboženství a spirituality (Portál 2007).
Doc. Pavlína Janošová je pedagogická psycholožka, absolventka Husitské teologické fakulty, kde v současné době také působí. Zároveň se jako badatelka Psychologického ústavu Akademie věd věnuje problematice školní výchovy.
brož., 176 s., 269 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Když se děti ptají na Boha, Spiritualita v pomáhajících profesích a Umění komunikace s dětmi.
Kast, Verena
Závist, žárlivost a jejich smysl
Překlad: Babka, Petr
Závist a žárlivost představují společensky zakázané pocity. Proto se je snažíme potlačovat nebo promítat na druhé. Verena Kastová je přesvědčena, že se tím připravujeme o skvělou příležitost, jak rozvíjet svůj potenciál a uvědomit si vlastní hranice. Závist a žárlivost totiž ohrožují naši sebehodnotu a izolují nás. Společně s nimi potlačujeme vlastní tvořivost. Utlumujeme svou energii.
Autorka se zabývá tím, jak tyto pocity vznikají a přitom rozebírá teorii Melanie Kleinové. Popisuje různé mezilidské interakce (například rivalitu mezi sourozenci). Hledá příčiny závisti a žárlivosti (třeba ve strachu z opuštění). Nabízí terapeutické možnosti a dává podněty, jak se závistí a žárlivostí zacházet.
Kniha je dalším z autorčiných pokusů najít skrytý smysl ve zdánlivě ryze negativních emocích.
Verena Kast vystudovala filozofii a psychologii, působí jako analytička ve švýcarském St. Gallenu a přednáší na institutu C. G. Junga v Curychu. Do roku 1998 byla předsedkyní Mezinárodní společnosti pro analytickou psychologii. Je autorkou řady knižních titulů. V nakladatelství Portál vyšly její knihy Imaginace jako prostor setkání s nevědomím (1999), Krize a tvořivý přístup k ní (2000), Dynamika symbolů (2000), Otcové–dcery, matky–synové (2004), Hněv a jeho smysl (2010), Touha po druhém (2011), Úzkost a její smysl (2012), Sny (2013), Truchlení (2015).
brož., 192 s., 279 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Krize a tvořivý přístup k ní, Hněv a jeho smysl, Touha po druhém a Úzkost a její smysl.
Pazlarová, Hana ed.
Pěstounská péče
Manuál by měl sloužit pracovníkům pomáhajících profesí v podpoře pěstounských rodin. Pokrývá klíčová témata práce s pěstounskými rodinami. První část se věnuje procesu pěstounské péče od práce se zájemci o pěstounskou péči, přes proces prověřování a přípravy po doprovázení a ukončení pěstounské péče. Druhá část se zaměřuje na specifické situace, např. dítě s poruchami chování, rozvod pěstounů, příbuzenská PP, PP na přechodnou dobu. Každé téma obsahuje popis situace či tématu, problematické momenty a možnosti podpory nebo řešení. Přestože jsou v manuálu využity zahraniční zkušenosti, vychází z české reality a nabízí řešení možná v aktuálních podmínkách. Kniha je určena především sociálním pracovníkům a využijí ji i pedagogové a psychologové, kteří pracují s dětmi, jež jsou v náhradní rodinné péči.
Hana Pazlarová učí na Katedře sociální práce FF UK a téměř 20 let se profesně zaměřuje na sociální práci s rodinami, systém péče o ohrožené rodiny a děti v českém i mezinárodním kontextu, služby pro rodiny, děti v náhradní rodinné i institucionální péči a sociálně právní ochranu dětí. V těchto oblastech vyvíjí výzkumnou, lektorskou i publikační činnost.
brož., 256 s., 449 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Děti a rodiče v rozvodu, Krizová intervence v kazuistikách a Týmová supervize.
Rušar, Daniel
Kamzíkův velký skok
Ilustrace: Paľo, Ľuboslav
Smrt blízké osoby stahuje každému hrdlo. Autoři této obrázkové knížky si berou na pomoc příběh, který bojuje pradávnou silou zvířecí alegorie. Malému kamzíkovi zahyne starší bráška. S maminčinou pomocí se kamzíčeti podaří s jeho smrtí vypořádat a přeskočí hlubokou propast strachu a zmatku směrem do budoucnosti.
Cílem knihy je poskytnout dětem možnost, jak se vyrovnat se smrtí blízkého člověka prostřednictvím obrázkové knihy a zároveň dát rodičům návod, jak v jednoduchých krocích oznámit dětem tragickou událost. Postup oznamování zprávy o smrti dítěti byl konzultován s psycholožkou. Kniha může být použita jako metodická příručka pro mateřské školky a 1. a 2. třídu prvního stupně.
Daniel Rušar vystudoval anglický jazyk, pracuje jako lektor osobnostního rozvoje (např. komunikace, řešení konfliktů, vedení lidí). Jeho kniha Jaro kriplů byla oceněna jako nejkrásnější kniha pro mládež a děti v roce 2011.
Ľuboslav Palo patří k nejznámějším a oceňovaným slovenským ilustrátorům. Vyučuje teorii a praxi ilustrované knihy na VŠVU, ilustroval přes 30 knih a získal řadu ocenění doma i v zahraničí.
váz., 40 s., 229 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Děvčátko s kosou a Jak s dětmi mluvit o smrti.
Sperry, Rachel W.
Komunikace v problémových situacích
Kniha nabízí dospělým tipy, jak pozitivně reagovat na každodenní náročné situace a problematické chování dětí ve věku od tří do osmi let. Přehledným způsobem provází učitele i členy rodiny jednotlivými kroky, jejichž zapamatování usnadňují piktogramy a obrázky. Během čtení si můžete zapisovat své úvahy a procvičovat si své reakce podle příslušných kroků nad fotografiemi problematických situací.
Dospělý s dítětem mluví o jeho pocitech, o hranicích a chování, které se od něj čeká. Pomocí otázek ho vede k tomu, aby samo našlo řešení, a nabízí tipy a nápady, které mohou pomoci.
Rachel Sperry vystudovala magisterský obor sociální práce. Specializuje se na práci s malými dětmi a věnuje se rozvíjení jejich psychické odolnosti. Působila jako učitelka v mateřské škole pro děti s poruchou sluchu a v současné době pracuje v centru, které se zabývá duševním zdravím dětí.
brož., 104 s., 189 Kč
Ukázka z knihy
K tématu doporučujeme také tituly Umíte to s pohádkou?, Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost a Autoevaluace v MŠ.